جلوگیری از بیماری کبد چرب در موشها

6 ژوئن 2014- دانشمندان  با مطالعه موشها به روشی  برای جلوگیری از ابتلا به بیماری  کبد چرب غیر الکلی که شایع ترین علت بیماری مزمن کبدی در سراسر جهان است، دست یافتند. ممانعت از مسیری که فروکتور را به کبد تحویل می دهد از بروز کبد چرب درموش جلوگیری می کند. این مطالعه  توسط محققین دانشگاه پزشکی واشنگتن انجام و در شماره ی اخیر مجله ی Biological Chemistryمنتشر گردید.

درافرادی که به بیماری کبد چرب غیر الکلی مبتلا هستند، غالباً این بیماری با چاقی، افزایش قند خون، فشارخون بالا و سایر نشانه های سندرم متابولیک همراه است.

بر اساس تخمین سازمانهای بهداشتی بیش از یک میلیون نفر در دنیا به بیماری کبد چرب مبتلا هستند که بسیاری از آنها از بیماری خود بی اطلاعند.

بیماری کبد چرب در حال حاضر یکی از موضوعات  اصلی تحقیقات است. فرضیه هایی در مورد علل سندرم متابولیک وجود دارد یکی از این فرضیه ها این است که مقاومت به انسولین ابتدا از کبد آغازمی شود بنابراین اگر بتوانیم از بیمار شدن کبد جلوگیری کنیم شاید بتوانیم از پیشرفت این فرآیند به مراحل بعدی جلوگیری کنیم.

یک انتقال دهنده بنام GLUT8(سبزرنگ) درغشاء خارجی سلولهای کبدی قرار دارد، در موشها، با ممانعت از عملکرد GLUT8ورود فروکتوز به کبد متوقف می شود

و از ایجاد بیماری کبد چرب غیر الکلی جلوگیری می نماید، هسته ی سلول کبدی در این شکل برنگ آبی مشاهده می شود.

سرپرست این تحقیق دکتر Moleyو پرفسور Craneمی گویند مولکولی بنام GLUT8مقادیر زیادی فروکتوز را به داخل سلولهای کبدی حمل می کند. فروکتوز نوعی قند است که در بسیاری از غذاها یافت می شود. فروکتوز بطور طبیعی در میوه جات وجود دارد و در نوشابه های غیرالکلی و محصولات بی شمار دیگری که در آنها از شربت ذرت حاوی مقادیر زیاد فروکتوز استفاده شده است، نیز موجود است. دانشمندان دریافتند که فروکتوز در کبد فرآوری شده و در آنجا بصورت تری گلیسرید که نوعی چربی است، ذخیره می شود. در این تحقیق محققان نشان دادند که مسدود کردن یا حذف انتقال دهنده ی GLUT8درموشها سبب کاهش ورود فروکتوز به کبد شده و بنظر می رسد از ایجاد کبد چرب جلوگیری می کند. بنظر می رسد موشهایی که به کمبود  GLUT8مبتلا هستند نسبت به موشهای گروه کنترل  سریعتر چربی کبد را می سوزانند.

 یکی از محققین می گوید:ما نشان دادیم که GLUT8برای ورود فروکتوز به کبد لازم است و چنانچه از غشاء سلولهای کبدی  خارج یا بطریقی مسدود شود دیگر موشها به بیماری کبد چرب بر اثر مصرف رژیم های پرچرب و پرکالری مبتلا نخواهند شد.

 محققین متوجه ی تفاوتهایی بین  جنس نر و ماده ی موشها درمیزان محافظت در برابر بیماری کبد چرب و درکل متابولیسم بدن شدند. موشهای نر که با رژیم  پر فروکتوز تغذیه می شدند با اینکه  به کمبود  GLUT8مبتلا بودند  هنوز شواهدی  از بیماری کبد چرب را به نمایش  می گذاشتند اما متابولیسم کل بدن آنها هنوز سالم بود و هیچ علامتی از سندرم  متابولیک در سایر بخش های بدنشان مشاهده نمی شد. در مقابل موشهای ماده ای که با رژیم پرفروکتوز تغذیه می شدند و فاقد  GLUT8بودند، ظاهراً کبد سالمی داشتند اما شواهد بیشتری از سندرم  متابولیک درکل بدن آنها مشاهده  می شد.

نویسندگان مقاله معتقدند اگر فروکتوز نتواند وارد کبد شود این احتمال وجود دارد که وارد بافتهای محیطی شود. در موشهای ماده ای که به کمبود GLUT8مبتلا بودند مقدار چربی بدن ،همچنین مقدار تری گلیسرید و کلسترول خون افزایش می یابد، بنابراین کبد دراین جوندگان ماده سالم تر است اما سندرم متابولیک در کل بدن وخیم تر می شود. این نتیجه از این ایده حمایت می کند که کبد به عنوان نوعی ظرفشویی برای فرآروی فروکتوز است کبد از سایر بخشهای بدن در برابر  فروکتوز محافظت می کند اما ممکن است به بهای بیمار شدن  خودش این کار را انجام دهد.

محققین می گویند: در درمانهای آتی احتمالاً با هدف قرار دادن GLUT8از ورود فروکتوز به کبد جلوگیری خواهد شد اما تحقیقات بیشتری باید برای تعیین اثرات این کار برای سایر بخش های بدن انجام شود.

 یک روش ایده آل یافتن  راهی برای هدایت فروکتوز به بافت هایی است که به جای ذخیره ی آن بتواند آنرا بسوزانند مانند عضله ی اسکلتی.

تا زمان درمان مبتنی بر این تحقیق، توصیه محققان به بیماران مبتلا به کبد چرب غیر الکلی کاهش وزن اضافه ، پرهیز از مصرف  فروکتوز (بخصوص  نوشیدنیهای حاوی فروکتوز) و افزایش  فعالیت بدنی است .

منبع:www.medicalnewstoday.com/releases/277785.php